close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

משאב יקר בעידן חשמלי: דגמי הרכב החסכוניים בדלק ב-2022

אורן הדרכד אדר ב, תשפב27/03/2022

בין אם אתם שוקלים לרכוש רכב מאדם פרטי או ממגרש ליסינג מסודר – האוטו הבא שלכם חייב להיות חסכוני בדלק. אז איך בוחרים אחד מתאים? הנה כמה דגמי רכב פוטנציאליים ב-2022

תגיות:
צילום: shutterstock

יתכן ורבים מאיתנו יתגעגעו בקרוב לימים שבהם חיסכון בדלק היה סתם פיצ'ר שנחמד שיהיה לאוטו הבא שלנו – ולא השיקול העיקרי בבחירת אחד. מדוע? מאחר ושוק האנרגיה עומד לעבור שינויים עצומים ונדירים במיוחד בארץ ובעולם כולו, כמותם לא ראינו מאז סוף המאה הקודמת. השפעתה של המלחמה הבלתי צפויה בין רוסיה ואוקראינה בימים אלו כבר החלה לייקר את הדלק באופן קיצוני, שעתידה רק להתגבר. 

צילום: shutterstock
/>
היחידים שלא ייפגעו מכך יהיו דווקא אלו אשר ידעו לבחור במכונית חסכונית בדלק, ובכך יצמצמו משמעותית ולאורך זמן באחת מההוצאות הבולטות יותר הנוגעות לאחזקת רכב.

המדריך שלפניכם יכיר לכם את דגמי הרכב החסכוניים ביותר בארץ כמו גם את היתרונות שמעניקה קניית רכב מליסינג– שמלבד מחירים גמישים ותנאים טובים, מספקת גם ערך מפתיע כשמחפשים מכונית חסכונית בפרט. שנתחיל? 

עד כמה יתייקר הדלק? 
בניתוח של חמש השנים האחרונות, קל לראות כי בארבע הראשונות זגזגו מחירי הדלק באופן רגיל למדי – אך המריאו לגמרי בתחילת 2022: ברבעון הראשון של 2018 עמד מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי על 6.2 ש"ח בממוצע. בתקופה המקבילה ב-2019, ירד המחיר ל-5.6 ש"ח ועלה בחזרה ל-6.1 ש"ח בשנה שלאחר מכן. ברבעון הראשון לשנת 2021 ירד המחיר ל-5.74, ככל הנראה תחת השפעת מגבלות תנועה המקושרות למגפת הקורונה, אך ב-2022 זינק המחיר מעבר לכל היגיון וכבר ברבעון הראשון, עמד על 6.71 ש"ח בממוצע.

החדשות הרעות הן שהמחירים צפויים להוסיף לעלות – הן בשל השפעת המלחמה באירופה על מחיר הנפט, והן בשל יוקר המחייה שלא מראה סימני בלימה. כבר בפברואר 2022 הגיעו מחירי הדלקים לשיא של שמונה שנים, ואנליסטים סבורים שזו רק ההתחלה. כמו כן, במשרד האוצר טוענים כי אין אפשרות ליישם הקלות במס הדלק; מדובר במקור הכנסה משמעותי והמדינה טרם סיימה להתאושש מנזקי שנות הקורונה הראשונות.

אז איך בכל זאת ניתן לחסוך בהוצאות הדלק?
ישנם לא מעט גורמים המשפיעים על הוצאות הדלק שלכם כמו עיצוב המכונית ברמה אווירודינמית שתצמצם התנגדות אוויר, הנדסת החומרים שלה, משקלה וכמובן, יעילות וטכנולוגיית המנוע בה. אפשר להרוויח עוד כמה מאות מטרים לליטר גם כשמקפידים על נהיגה יעילה בהרבה הכוללת למשל, צמצום בלימות פתע. אך הפיתרון האמיתי היחיד הוא פשוט לבחור מבעוד מועד במכונית הצורכת פחות דלק ולעשות זאת בהקדם – לפני שגם מחירי הרכב יתחילו לטפס. 

חברת המחקר S&P Global הורידה את הערכות קצב ייצור הרכב העולמי ביותר מ-2.6 מיליון מכוניות בשנתיים הקרובות וזאת בשל מחסור ברכיבי חיווט חיוניים שמקורם באוקראינה. ניתוח גלובס מתחילת מרץ מצביע אף הוא על עלייה מתמשכת במחירן של מכוניות עקב שיבושים מתמשכים בשרשרת האספקה – כאלו שרק עתידים להחמיר.

אז איך קונים מכונית חסכונית?
ישראלים רבים מעדיפים לקנות רכב מליסינג, בין אם חדש ובין אם משומש, ונתון זה בולט במכוניות החסכוניות יותר בפרט. חברות הליסינג מחזיקות לא מעט כאלה כאשר רבות מהן חדשות לחלוטין, אפס קילומטר, לאחר שנרכשו מהיבואן במחיר הזול משמעותית מזה המוצע לצרכן.

לצד יתרון המחיר, מקפידות חברות הליסינג גם על ביצוע הטיפולים ומבטיחות כי הרכב יהיה במצב האופטימלי – פרמטר חשוב במיוחד בימינו, כשלכל אחד יש מערכות וחיישנים רבים, המחייבים תחזוקה מדויקת ושוטפת. ואיך כל זה נוגע לעלויות הדלק? רכישת מכונית אשר טופלה כהלכה היא הכרחית כדי שהחיסכון בדלק לא יתקזז עם תיקונים תכופים לרכיבים יקרים שניזוקו.

5 המכוניות החסכוניות ביותר בישראל
מעוניינים לחסוך בעלויות הדלק? ברשימה הבאה תמצאו כמה דגמי רכב מומלצים במיוחד המשתייכים לקטגוריה זו. נתוני צריכת הדלק נשענים על שקלול מבחני דרכים שנערכו בארץ ובעולם בחודשים האחרונים, בתנאים עירוניים ובכביש פתוח. 

1. טויוטה יאריס היברידית 1.5 ליטר 2022
תצורה: סופר מיני | צריכת דלק: 17 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית, 24 ק"מ בנסיעה בין עירונית | ציון בטיחות: חמישה כוכבים | יתרונות: בטיחות וחיסכון 

היאריס מוכרת היטב לישראלים: היא אלגנטית ונוחה מאוד, ומפנקת ברשימה ארוכה של רכיבי בטיחות אפילו בדגם הבסיסי ביותר. בין השאר תמצאו בה מערכת היודעת לזהות הולכי רכב ולבלום אוטומטית, חיישנים המזהים מתי הנהג סוטה מן הנתיב, בקרת שיוט חכמה ושמונה כריות אוויר. אין זה מפתיע כי היא קיבלה חמישה כוכבים במבחני הבטיחות האירופיים. 

הדגם ההיברידי מספק עוצמה של 100 כ"ס (כוחות סוס) וסביבת הנהג ידידותית וחביבה, אם כי מאוד פלסטיקית. החסרונות הם המרחב במושב האחורי כמו גם ביצועיה הפושרים. מי שמחפש מכונית מעט זריזה עשוי להעדיף את גרסת הבנזין; היא מציגה צריכת דלק ממוצעת של 14 ק"מ לליטר, אבל חזקה יותר ב-25% ומבחני דרכים מעידים על הבדל מורגש בביצועים.

יאריס משומשת: מומלץ לבחור בדגמי 2013 ואילך בהם הושקה מערכת היברידית מלאה. צריכת הדלק שלהם עומדת על כ-16 ק"מ לליטר בממוצע אך חשוב לבדוק את תקינות הסוללות והאחריות עבורן.

היאריס היא דוגמה קלאסית לדגם המצדיק קניית רכב מליסינג: כך תדעו שהמערכת ההיברידית תקינה במאה אחוז. שימו לב שזו מכונית שיש לשמור על נקיונה: במושב האחורי מותקנים פתחי קירור למכלול הסוללות ואם ייסתמו בלכלוך, ייפגעו ביצועי הסוללה. 

2. הונדה ג'אז היברידית 1.5 ליטר 2022
תצורה: סופר מיני | צריכת דלק: 17 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית, 22 ק"מ בנסיעה בין עירונית | ציון בטיחות: חמישה כוכבים | יתרונות: סביבת נהג, ביצועים.

מתחרתה של היאריס חזקה וזריזה ממנה עם הספק של 109 כ"ס. ואולם, מי שיאיץ יוכל לשמוע את המנוע צועק, וזה צליל שלא אהוב על כולם. הג'אז ההיברידית עשירה ברכיבי בטיחות אשר בראשם יכולת בלימת חירום אוטונומית במקרה של מכשול או סכנה, מערכת אקטיבית לזיהוי תמרורים, תיקון אוטומטי של סטיה מן הנתיב ועשר כריות אוויר.

סביבת הנהג פשוטה ואלגנטית יותר משל מתחרות בקטגוריה; אמנם אין שימוש בחומרים יוקרתיים, אך הפלסטיק פחות צורם. במושב האחורי מרחב גדול יחסית וכסאותיו מתקפלים גם כלפי מעלה – פיתרון נוח למצבים שבהם נדרש להעביר חפץ גדול, שאינו נכנס לבגאז' הקטן.

ג'אז משומשת: מומלץ לבחור בדגמי 2016 ואילך. נהגים רבים אוהבים את הדגם בעל מנוע הבנזין 1.3 ליטר, שמציג חיסכון מרשים משל אחיו ההיברידי: כ-16 ק"מ לליטר בממוצע. עם זאת, הנתון תלוי במצב הסוללות והרכב עצמו, אותם חשוב לבדוק טרם הקנייה.

3. רנו מגאן גרנד קופה 1.5 ליטר טורבו דיזל 2022
תצורה: משפחתית | צריכת דלק: 17.5 בנסיעה עירונית, 21 ק"מ בנסיעה בין עירונית | ציון בטיחות: חמישה כוכבים | יתרונות: אבזור, בטיחות.

הכוכבת הצרפתייה של הרשימה זוכה למקום מכובד בקטגוריית המשפחתיות הודות לשילוב בין ביצועים, נוכחות ונוחות. פנסי החזית קיבלו עיצוב אגרסיבי נאה בשנת הדגם הנוכחית וסביבת הנהג מתהדרת בלוח שעונים דיגיטלי גדול ונוח, מסך מולטימדיה בן 9.3 אינץ' ושלל אפשרויות התאמה אישית של התנהגות הרכב לנהג – וגם של התאורה הפנימית.

בליבה של המגאן החדשה פועם מנוע שהוא גם חסכוני וגם מתהדר בפליטת פחמן נמוכה, ועדיין מפתח 116 כ"ס ומגיע מ-0 ל-100 קמ"ש בכ-11 שניות. חבילת הבטיחות מקיפה מאוד, וכוללת מערכת הבולמת אוטומטית כשהחיישנים מזהים הולך רגל או מכשול בכביש, בקרת שיוט אדפטיבית שתשמור בשבילכם על מרחק מהמכונית שלפניכם, רכיב שמנטר את לחץ הצמיגים ואפילו מערכת המזהה ומזהירה במקרים של עייפות הנהג או פגיעה בריכוזו.

מגאן משומשת: מומלץ לבחור בדגמי 2015 שמציגים צריכת דלק נמוכה של כ-16 ק"מ לליטר בממוצע. חשוב לבדוק את מצב מסנן הסולר; יתכן ותידרש החלפה אשר תמנע נזקים עתידיים למערכת הזרקת הסולר. המגאן דיזל 1.5 היא דוגמה קלאסית למכונית שכדאי לקנות מחברת ליסינג. המכוניות שיובאו לארץ נמכרו ברובן לחברות אלה ומתאפיינות בהיסטוריית טיפולים קפדנית ביותר.

4. סקודה אוקטביה 1 ליטר טורבו היברידית 2022
תצורה: משפחתית | צריכת דלק: 15 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית, 19 ק"מ בנסיעה בין עירונית | ציון בטיחות: חמישה כוכבים | יתרונות: מרחב, אבזור, נוחות

האוקטביה 1 ליטר שהושקה ב-2019 מהווה הצעה אטרקטיבית לנהגים בישראל: סביבת נהג מפנקת ועשירה, אוטו עם נוכחות וסגנון, מרחב פנימי שלא יגביל את המשפחה – וחיסכון מורגש בדלק. לאוקטביה מנוע טורבו בנזין טורי בשילוב הנעה חשמלית המספק 110 כ"ס, בתצורה ההיברידית המתונה שמאפשרת לצמצם את משקל המכונית.

הרכב מאובזר ברכיבי בטיחות רבים ומתקדמים: מערכת הבלימה האוטומטית מתאימה גם לנסיעה עירונית איטית, חיישנים שמזהים מכוניות המתקרבות משטחים מתים בשדה הראייה של הנהג, זיהוי הולכי רגל, שיוט חכם ועוד.

אוקטביה משומשת: דגמי 2017 דומים מאוד בצורתם לסדרה החדשה, וצריכת הדלק עומדת על כ-15 ק"מ לליטר. גם כאן, מומלץ לבחון את האפשרות של רכישת אחת משומשת מאחת מחברות הליסינג המוכרות והאמינות, שכן מדובר במכוניות פופולריות למדי בקרב ישראלים רבים, המתוחזקות בהן היטב.

5. קיה נירו היברידי 1.6 ליטר 2022
תצורה: קרוסאובר | צריכת דלק: 15 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית, 21 ק"מ בנסיעה בין עירונית | ציון בטיחות: חמישה כוכבים | יתרונות: עיצוב, ביצועים 

הנירו הוא רכב ייחודי בנוף הישראלי שמשלב בין חיסכון בדלק ויכולות שטח בסיסיות, מידות קומפקטיות שעוזרות לתמרן בחניוני העיר וכמובן – עיצוב ג'יפוני חביב. תנוחת הנהיגה גבוהה ומספקת ראות מעולה; סביבת הנהג קצת עמוסה אך עדיין נאה ומרשים במיוחד הוא מסך המולטימדיה (8 אינץ' גודלו) והממשק הזורם של המערכת.

המנוע מספק 141 כ"ס והתנהגות הכביש טובה, אם כי המתלים מעט נוקשים. מערכות הבטיחות כוללות חיישני בלימה אוטומטית המסוגלים לזהות גם הולכי רגל וגם אופנועים ואופניים, זיהוי סטייה מהנתיב ובקרת שיוט בעלת יכולת זחילה בפקקים ושמירת מרחק חכמה. 

נירו משומש: מדובר ברכב שהגיע ארצה ב-2016 והפך ללהיט מכירות מתמשך. גם כאן מומלץ לבחור בדגם שטופל היטב בידי חברת ליסינג, ששמרה על מערכותיו ההיברידיות ותחזקה את הסוללות בו כהלכה.

האם כדאי לעבור לדיזל? 
מנוע הדיזל חסכוני בשליש מזה של הבנזין עם נפח וטכנולוגיה מקבילה. מנועים אלו גם נחשבים לאמינים מאוד, ומזהמים פחות. למרות זאת, למנועי דיזל יש טרטור טיפוסי שלא כולם אוהבים. הם מתאימים יותר לשיוט אחיד ופחות לכוח מתפרץ ולכן פחות ישמחו חובבי נהיגה ספורטיבית ומהירה. גרסאות הדיזל של מכונית אף עשויות להיות יקרות יותר ולפיכך, מנועים אלו יתאימו למי שרוב נסיעותיו בין-עירוניות כמו לצרכי עבודה או טיולים. 

ומה עם רכב חשמלי לחלוטין?
במקרה זה למעשה מופחתות עלויות הדלק לרמה זניחה ביותר: העלות השנתית הממוצעת של טעינת מכונית חשמלית נמוכה משמעותית מזו של תדלוק מכונית בנזין סטנדרטית מקבילה. ואולם, רכב חשמלי מגיע עם הוצאות אחרות. יש להזמין ולהתקין עמדת טעינה, מה שעשוי לעלות גם אלפי שקלים. בנוסף, מכוניות שכאלה הן כבדות עקב הסוללות המותקנות בהן, מה שמצריך החלפה תכופה יותר של רפידות בלמים כדי לשמור על בטיחות הנסיעה. ולסיום, מכונית חשמלית מגיעה עם מגבלת טווח שעשויה להגביל חובבי טיולים ומי שרוב נסיעותיו הן בין עירוניות.

ומה לגבי פלאג אין הייבריד?
מכוניות אלה הן בעלות הנעה השונה מזו של מכונית היברידית רגילה. התצורה הרגילה מתבססת על מנוע בנזין שלצידו כזה חשמלי, המופעל בנקודות ספציפיות, לזמנים קצרים ובהתאם לפרופיל הנסיעה. לעומת זאת, מנוע פלאג אין הייביריד מסוגל להניע את המכונית לבדו, כשמנוע הבנזין נכנס לפעולה רק כשנגמרת הסוללה. המנוע החשמלי יכול להספיק ל-30 ואפילו 50 ק"מ בטעינה בודדת, די והותר ליום אחד עבור הישראלי הממוצע. לצד זאת, אלו מכוניות יקרות יחסית ורק דגמים בודדים זמינים בארץ – רכבי הקרוסאובר קיה נירו EV ו-MG EHS. 

לסיכום, מכונית חסכונית היא הכרח ולא מותרות והטיפוס המהיר במחירי הדלק, הופך זאת לעובדה. יחד עם זאת, נהג שידע לבחור בדגם מתאים יוכל לצמצם באופן ניכר את הפגיעה בכיסו לאורך זמן, כמו גם כזה שיבחר לרכוש אחד מליסינג, אשר יהיה במצב טוב יותר, ויגדיל את החיסכון אף יותר.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה